Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Main Menu

Sepcial Promotion

Čo je predný impingement?

Ide o bolestivý stav prednej časti členkového kĺbu. Spôsobuje obmedzenie hybnosti a často až pocit blokovania kĺbu. Sprievodný pozáťažový opuch limituje vrcholových športovcov, ale aj rekreačne športujúcich ľudí pri turistike a bežnej chôdzi.

Aká je príčina jeho vzniku?

Vo väčšine prípadov ide o poúrazový stav. Vzniká po opakovaných podvrtnutiach - distorziách členka alebo po priamom nastrelení pukom u hokejistov. Tak dochádza ku zakrvácaniu do predného ligamenta /LFTA/ a mäkkých častí kĺbu, čo vedie ku vzniku chronického zápalu kĺbneho púzdra a /výrastkov/. Výsledkom týchto abnormalít je bolestivý stav -  impingement.

U koho vzniká najčastejšie?

Vzhľadom na vysoké percento výskytu podvrtnutia členku u futbalistov hovoríme často o "futbalovom" členku. Ďalšou veľkou skupinou sú tanečníci, volejbalisti či basketbalisti. Ale u hokejistov býva najčastejšou príčinou nastrelenie členka pukom. V dennej praxi sa však s touto diagnózou stretávame aj u bežných ľudí po podvrtnutí členka.

Kedy a ako sa prejavuje?

Klinické príznaky impingementu prichádzajú po 3-6 mesiacoch od prvého úrazu a pretrvávajú často až roky. Charakteristická je palpačná bolesť na prednej a vonkajšej strane členka pri vnútornej a vonkajšej rotácii a dorzálnej flexii. Premenlivý opuch, fokálna bolesť a limitácia plného zaťaženia bez evidentných známok instability. Pri normálnej chôdzi sú ťažkosti v mnohých prípadoch minimálne. Avšak pri väčšom športovom zaťažení, pri ktorom dochádza náhlym zmenám smeru ako je squash, beh v prírode alebo futbal, je členkový kĺb extrémne zaťažený a reakciou je bolestivý syndróm.

Ako sa dá impingement diagnostikovať?

Štandardné RTG vyšetrenie objavuje kostné abnormality - úlomky a výrastky, kĺbne myšky v prednej časti kĺbu.

Magnetická rezonancia znázorní patologické zmeny na mäkkých častiach kĺbu. Chronický zápal a zhrubnutie kĺbneho púzdra /synovialitídu/ často s poškodením chrupavky a väziva členkového kĺbu.

Aká je jeho liečba?

Počiatočnou liečbou je konzervatívny postup. Rehabilitácia a fyzikálne procedúry môžu zmierniť ťažkosti. Pri neúspechu procedúr a diagnostikovanom rozvinutom stave je indikovaná operačná liečba. Najmodernejšou operačnou metódou je atroskopia. Retrospektívne štúdie vyhodnocujú úspešnosť tejto operácie. Vo väčšine prípadov po odstránení synovitídy, zmnoženého reaktívneho fibrózneho tkaniva a kostných abnormalít, dochádza k úľave od bolesti a zlepšeniu hybnosti v členkovom kĺbe.

Volajte nám+421907722377 (aj SMS)
Píšte náminfo@ortopedickecentrum.sk
Navštívte násNitra a Galanta